februar 10, 2013

Nem & god hindbær marmelade

Jeg havde fryseren fuld af hindbær fra svigermors have, så bestemte mig for at prøve at lave en hjemmelavet marmelade (som derefter skulle bruges i mine fastelavnsboller).
Det var helt utroligt nemt og dejligt at selv kunne vælge hvad man vil proppe i og hvor sød den skal være.
  • Ca. 500-600 gr. tøede hindbær
  • 2,5 dl sukker
  • Evt. atamon pulver
Bland hindbær og sukker i en gryde og kog op. Lad det småkoge i 15 min. Rør ikke rundt i gryden, men ryst gryden let engang imellem.
Tag en ske og fjern alt skum som lægger sig på overfladen. Det er i skummet som alle bakterier ligger og jo mindre bakterier som er i marmeladen, jo længere holder den. Man kan evt. tilsætte lidt atamon pulver (ca. 0,5 tsk) når marmeladen er klar, så holder den længere. Eller fryse det i mindre portioner hvis man ikke spiser så meget marmelade af gangen.
Lad den køle af og hæld den på et rent og varmt glas. Hvis du hælder kogende vand i glasset lige inden så bliver glasset varmt og du får et slags vaccum som giver bedre holdbarhed.
Jeg brugte mindre sukker end i de fleste opskrifter, så hvis du vil have den sødere så smag dig frem og tilsæt mere sukker.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar