august 02, 2012

De bedste rugklappere / rugbrødsboller

Utroligt lækre og sunde surdejs rugklappere som passer perfekt til madpakken.
Aften, dag 1
· 200 gr. lunkent vand
· 200 gr. groft rugmel                       
· 90 gr. rågsurdej                               
· 10 gr. gær

Opløs gær i vandet. Bland med mel og surdej. Stilles i en beholder med vitawrap over, over natten.

Morgen, dag 2
- 80 gr. hel spelt (dinkel)
- 80 gr. knækkede rugkerner (rågkross)
Hæld kogende vand over og lad stå 5-10 minutter. Gentag. Hæld det i en si og lad vandet løbe fra.
· 100 gr. vand
· 170 gr. naturel yoghurt
· 13 gr. gær
· 10 gr. brød sirup
· 500 gr. rugmel (blandet groft og fint)
· 170 gr. fin speltmel (dinkelsikt)
· 1 dl. solsikkefrø
· 1 dl. Hørfrø (linfrö)
· 1 tsk. Chiafrø
· 15 gr. Nyponskalsmjöl
· Lidt brun kulør
- 12 g salt

Opløs gær i vandet.
Bland alting sammen, untagen salt, i en køkkenmaskine og kør på lav hastighed i ca. 10 min.
Tilsæt salt, øg hastigheden og kør 7 min til.
Dæk skålen med vitawrap og lad den hæve en time.

Hvis du har en bagesten og vil bruge den, så læg den i bunden af ovnen på en rist og tænd for ovnen på 250 grader. Stenen skal have stået min. 1 time inden du bager klapperne.
Hvis du bager på en almindelig plade så skal den også være varm når du lægger klapperne ind.
Form dejen til boller og læg dem på bagepapir og lad dem hæve en time til.
Læg dem ind på den varme bagestenen med eller uden bagepapiret (eller bageplade). Bages i ca. 13-15 min.
Lad dem køle af på en rist.




2 kommentarer:

  1. Mon ikke der mangler noget væde i denne opskrift. 470 ml. incl. youghurten til ca. 1 kg. mel og kerner, giver en ekstremt tør dej!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har bakt rugklappene flere ganger og dejen er tvertimot ganske blød. Hel spelt og rågkross som ligger i kokende vann to ganger innebærer også en del væske selv om vannet skal løbe fra. Disse er supergode og jeg anbefaler å prøve. Hilsen en norsk baker

      Slet